טיפול CBT ב-OCD

חיפשת מידע והמלצות על טיפול קוגניטיבי התנהגותי ב-OCD?
הגעת למדריך הנכון.

טיפול CBT ב-OCD איור

מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי ב-OCD?

טיפול CBT הוא אחד מהטיפולים הפופולריים ביותר בהפרעות נפשיות שונות, במיוחד כשמדובר בהפרעה אובססיבית קומפולסיבית (באנגלית: OCD), בין היתר בשל התוצאות האפקטיביות שלו שהוכחו גם לטווח ארוך.

ל-OCD קיים מגוון רחב של הפרעות ספציפיות על פי ה-DSM-5 (ספר האבחון המקצועי של הפרעות הנפש בהוצאת האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית).

דוגמאות עיקריות של הפרעות OCD ספציפיות הן: אובססיה לניקיון ולסדר, כפייתיות במערכות יחסים, מחשבות מטרידות בנושאים שונים, פוביות וחרדות שונות ועוד.

ב-CBT, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, המטפל והמטופל עובדים על שני המרכיבים הבסיסיים של כל הפרעת OCD ספציפית, מחשבות טורדניות לצד התנהגות אובססיבית, בתהליך טיפולי הדרגתי ומקיף.

אחת המטרות העיקריות של הטיפול היא לא רק להתמודד טוב יותר עם ה-OCD, אלא גם ליצור למטופל תשתית עצמאית המאפשרת לו לזהות ולמנוע מראש בעצמו מצבים עתידיים שבהם עלולה לצוץ ההפרעה, מה שלמעשה ישאיר את השליטה בידיו ללא צורך בעזרה חיצונית.

השלכות של OCD כהפרעה ללא טיפול CBT

חשוב לטפל בכל סוג של OCD ועדיף לפני שהיא משתרשת בשגרת חייו של הסובל ממנה והופכת לחלק מהותי מאיך שהוא מגדיר את עצמו.

ל-OCD השלכות נרחבות הנוגעות לתחומי חיים רבים, כשהן משפיעות גם על ההווה של המתמודד עמה, כמו גם על עתידו:

1. רגשות קשים – התמודדות עם הפרעה אובססיבית קומפולסיבית מייצרת תחושות קשות, לרוב של בושה ואשמה בשל הצורך "לטהר" את הגוף או הראש מהמחשבות הטורדניות.

2. פגיעה בביטחון עצמי – בעקבות התחושות הקשות וחוסר היכולת לשלוט בסיטואציה, הסובלים מ-OCD לעיתים גם מרגישים שהם לא מוצלחים ובעלי מסוגלות נמוכה.

3. קושי יום יומי – ההישאבות החוזרת והנשנית לתוך רגשות שליליים, מתחים וחרדות משפיעה על התפקוד היום יומי גם בשגרה ובמיוחד במצבים של חריגה משגרה שאינם בשליטתם של הסובלים מ-OCD. החיים מלאים הפתעות ועבור מי שמתקשה להתמודד עם מצבים חדשים שעלולים לכלול גם טריגרים לא ידועים, זהו אתגר של ממש.

4. השלכות בריאותיות – מצבים תדירים של חרדה ומתח הנמשכים לאורך זמן נותנים את אותותיהם גם על הגוף, לא רק על הנפש. נשירת שיער, השמנה, קשיי שינה, הפרעות עיכול ובעיות במערכת החיסונית הן רק חלק מההשלכות האפשריות של מצב זה.

5. השלכות חברתיות – רבים מהסובלים מ-OCD מרבים להימנע ממצבים שיאתגרו את ההפרעה שלהם, מה שיוצר ריחוק חברתי והתבודדות. במקרים אחרים, הבושה במצבם הנפשי היא שתרחיק אותם מסיטואציות חברתיות או מכניסה לקשרים ומערכות יחסים.

כיצד טיפול CBT מותאם לסובלים מ-OCD?

אחד המאפיינים העיקריים של OCD הוא השילוב בין מחשבות אובססיביות ובין טקסים התנהגותיים שמטרתם להרגיע את המתח והחרדה שיוצרות אותן מחשבות.

בהתאם, טיפול ה-CBT עובד על שני האלמנטים הללו ופועל לשנותם עבור כל מטופל ספציפי:

החלק הקוגניטיבי של הטיפול עוסק במחשבות האובססיביות, בוחן את הטריגרים שמעוררים אותן ועל ידי הבנתם, מאפשר התמודדות טובה יותר עם המחשבות כשהן מגיעות, תוך ניסיון למנוע אותן מלכתחילה.

החלק ההתנהגותי של הטיפול עוסק בחשיפה הדרגתית לטריגרים שנמצאו, תוך עבודה מתמדת לניטרול הרצון לקיים את הטקס הכפייתי שנלווה למחשבות, לעיתים תוך נקיטה בדרכי הרגעה טבעיות אחרות.

בצורה זו, ה-CBT מותאם למי שסובלים מ-OCD ומטפל גם במחשבות וברגשות המתח, הגועל או החרדה, וגם בהתנהגות הבלתי נשלטת שגורמת לקשיים כה רבים בתפיסת העצמי ובהתמודדות מול הסביבה.

בשל ההדרגתיות של תהליך הטיפול, ניתנת לסובל מ-OCD הזדמנות אמיתית לשנות את שגרת חייו הרעילה הנוסבת סביב ההפרעה, ולאמץ הרגלי חשיבה והתנהגות מיטיבים.

טיפול CBT ב-OCD תמונה

עדיפות טיפול CBT על פני טיפולים אפשריים אחרים ב-OCD

הסובלים מ-OCD, כמו בהפרעות דומות המעוררות תחושות קשות של מתח, חרדה ודיכאון, נוטים לבחור בתרופות שונות אשר ירגיעו אותם כך שלא יחושו צורך בביצוע הטקסים החוזרים הכפייתיים.

כך אמנם נשבר המעגל שבו הטקסים האובססיביים 'מרגיעים' את המחשבות הטורדניות, אך לתרופות כשלעצמן
יש מספר חסרונות שהופך את הטיפול באמצעותן לבעייתי, במיוחד אם הוא ניתן לטווח ארוך:

1. תופעות לוואי – רבות מהתרופות שנועדו לשכך חרדה, מתח או דיכאון, הן בעלות תגובה שלילית הנוגעת לעירנות, לכאבים שונים, לתחושה כללית רעה ועוד.

2. התמכרות – בשימוש ארוך או לא מבוקר, רבות מהתרופות עלולות ליצור תחושה של צורך מתמיד. בנטילה מרובה, התרופה במינון הנמוך כבר לא משפיעה והגדלת המינון רק מעודדת צורך גדול יותר. זהו מדרון חלקלק.

3. לא פותר את הבעיה מהשורש – בדומה לפתרונות "מהירים" אחרים, בנטילת תרופות אין עבודה אמיתית של המטופל עם הטריגרים הספציפיים עבורו ודרכי ההתמודדות הייחודיות לו.

זהו אולי החיסרון המשמעותי ביותר בנטילת תרופות, מכיוון שבסופו של דבר מטופל שמעוניין להיטיב את מצבו רוצה גם לעבור דרך אפקטיבית שתסייע לו להרגיש טוב יותר לטווח רחוק יותר וללא תלות בעזרים חיצוניים.

תהליך CBT בהתמודדות עם OCD

אחד מעקרונות היסוד השייכים לתהליך ה-CBT הוא היכולת של המטופל לקחת בחזרה לידיו את השליטה על מחשבותיו ועל התנהגותו. כשמדובר ב-OCD, יש לכך חשיבות עליונה.

הפרעות OCD ידועות בכך שאינן "נפתרות" במאה אחוז גם לאחר שנים ארוכות של טיפול, וזאת בשל השינוי העמוק שהדפוס החוזר כבר יצר אצל מי שסובל מההפרעה, מה שיאתגר אותו כל פעם מחדש בהתמודדות עם השלכותיה לאורך חייו.

עם זאת, תוך כדי טיפול קוגניטיבי התנהגותי, המטופל לומד על בשרו כיצד לאתר את הטריגרים שעלולים לגרום לו למחשבות הטורדניות ולשנות את הגישה כלפיהן, כמו גם להירגע בדרכים אחרות ולא באמצעות הטקסים הכפייתיים.

זאת אומרת שגם אם מצב עתידי עלול לעורר מחדש את ה-OCD של המטופל, בזכות תהליך ה-CBT שעבר הוא יידע להתמודד עם אותו מצב, בלי לברוח, להימנע או לנקוט ב"עזרים" חיצוניים אחרים כדוגמת תרופות.

בצורה זו, המטופל יוצר לעצמו לא רק שגרה נינוחה יותר ומודעת, אלא גם חוסן נפשי, תחושת מסוגלות וביטחון עצמי להתמודד עם כל הקשיים שעוד נכונים לבוא.

מידע נוסף בנושא טיפול CBT ב-OCD שיכול לעניין אותך