טיפול דיאלקטי התנהגותי – DBT

חיפשת מידע והמלצות על טיפול בשיטת DBT?
הגעת למדריך הנכון.

טיפול דיאלקטי התנהגותי DBT איור

שיטת DBT לטיפול בקשיים בוויסות רגשי

טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT – Dialectical Behavioral Therapy) מבוסס על עקרונות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT), אך מתמקד בטיפול באנשים הסובלים מקשיים בוויסות רגשי וכולל שיטה ייחודית.

כבני אדם, הרגשות שלנו משפיעים על אופן ההתנהגות שלנו ביחסים הבין אישיים, בתפיסת האני, ביכולת התפקוד ועוד. רוב בני האדם חווים רגשות בעוצמה שמאפשרת להם להתנהל באופן שגרתי, להגיב, לפתח מערכות יחסים, להרגיע את עצמם ולשלוט על התגובות שלהם.

כשיש קשיים או הפרעה בוויסות רגשי האדם חווה רגשות חזקים במיוחד שמפריעים לו לנהוג באופן יעיל. אדם עם קושי בוויסות רגשי חש את הרגשות בעוצמה הפוגעת בתפקוד שלו, פוגעת ביחסים שלו עם הסביבה, עם המשפחה וגורמת למצבי רוח קיצוניים ולקושי בהרגעה עצמית.

טיפול דיאלקטי התנהגותי מבוסס על טיפול קוגניטיבי התנהגותי

שיטת DBT נועדה לטפל במצבי קשיים בוויסות רגשי ובעיקר בהפרעת אישיות גבולית. שיטת טיפול די בי טי פותחה על ידי ד"ר מרשה לינהאן, פסיכולוגית וחוקרת אמריקאית, אשר התמודדה בעצמה עם הפרעת אישיות גבולית. טיפול DBT מציע מודל המבוסס על עקרונות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי ומתמקד בקשיים הספציפיים של הפרעת אישיות גבולית.

הדיאלקטיקה כוללת עבודה על שינוי התגובות הקיצוניות ביחס לאחרים ובתפיסת המטופל את עצמו ואת העולם. בנוסף, בטיפול מתמקדים בהקניית כישורים פסיכוסוציאליים במטרה לפעול לשינוי תוך קבלה של העצמי ושל הרגשות שלי. התפיסה הדיאלקטית מתמקדת בניסיון ליצור איזון, חיבור ושיווי משקל במקום ניגודים וקונפליקטים.

טיפול DBT מותאם לאנשים המתמודדים עם הפרעת אישיות גבולית

אנשים בעלי הפרעת אישיות גבולית (Borderline Personality Disorder) סובלים מרגשות מועצמים הפוגעים בתפקודם וביחסיהם עם אחרים. ההפרעה מאופיינת במגוון תסמינים:

• חוסר יציבות רגשית
• קשיי הסתגלות
• קשיי שינה
• תחושת ריקנות כרונית
• מצבי רוח קיצוניים
• התנהגות אימפולסיבית
• תנודות קיצוניות באופן ניהול היחסים הבין אישיים
• יחסים קרובים מול ניתוק יחסים
• קושי לנהל כעס
• חרדת נטישה
• לפעמים גלישה לפסיכוזה
• התנהגות מניפולטיבית ותלותית

המצוקה של אנשים עם קשיי ויסות רגשי יכולה לגרום להתנהגויות של הרס עצמי, שימוש בסמים ובאלכוהול, קיום יחסי מין ללא שליטה ולא מוגנים וכן פגיעה עצמית.

הסיבות להתפתחות הפרעת אישיות גבולית העסיקו חוקרים רבים והוצעו הסברים אשר הצביעו על היבטים ביולוגיים, פסיכולוגיים וסביבתיים, והיום הגישה היא כי ההפרעה נגרמת משילוב של גורמים אלו.

על פי התאוריה הביו סוציאלית העומדת במרכז השיטה הדיאלקטית התנהגותית, הפרעה זו נגרמת משילוב של פגיעות רגשית גבוהה מהרגיל עם קושי לווסת את הרגשות בנוסף למאפייני סביבה לא מתקפת – כלומר סביבה המגיבה באופן שאינו מותאם לצורכי האדם הרגיש.

מה זה טיפול DBT?

הפרעת האישיות הגבולית נחשבה במשך שנים רבות להפרעה מורכבת במיוחד, כיוון שהיא כוללת ריבוי סימפטומים, וטיפולים פסיכודינמיים נמצאו כלא יעילים מספיק. החשיבה הדיאלקטית מציעה שינוי המוביל לשחרור ממצבים של קונפליקט, הימנעות מהאשמות ודעות קדומות, ראייה של הצד השני וגמישות מחשבתית.

לאור מורכבות ההפרעה התפתח מודל המשלב כמה גישות טיפול, שלעיתים מתבצע במסגרת מכון DBT. מטפלים בשיטתDBT משלבים בין טיפול קבוצתי, טיפול פרטני וקבוצת DBT להורים. במסגרת פרוטוקול DBT ישנם כמה עקרונות המיועדים לסייע למתמודדים, הכוללים קשיבות למטופל ולהורה, ולידציה (תיקוף) ודיאלקטיקה.

קשיבות (מיינדפולנס) – היכולת לתת תשומת לב ללא שיפוטיות לרגשות ולמחשבות. כחלק מהמיומנויות של המטופלים וסביבתם הקרובה. הקשיבות מסייעת לשמור על רוגע, שקט ולהגיב בצורה שקולה ומכבדת.

ולידציה – מתן תוקף לחוויות ולרגשות של האחר, הבנה לקשיים שלו ולא ביטול שלהם.

דיאלקטיקה – מציאת שביל הזהב על ידי חוסר נוקשות, הימנעות מעמדות קיצוניות, לתת מקום לדעות מנוגדות, להבין שאין אמת אחת, לא להיות שיפוטיים, לראות את התמונה הגדולה ולקבל גם גוונים הנמצאים באמצע.

כחלק מחיפוש המענה הכולל שישפר את חיי המטופלים, פותחה שיטה הרואה את המטופל ואת סביבתו הקרובה כחלק מהשינוי הרצוי ומשתפת גם את ההורים בתהליך. המטופל עצמו לומד מיומנויות DBT וטכניקות יישומיות באופן פרטני ובקבוצה, ולהורי המטופל ניתן טיפול במסגרת קבוצת הורים.

הטיפול המערכתי הכולל מתבצע במכון DBT ומאפשר למידת שפה חדשה וכלים פסיכוסוציאליים המסייעים לתקשורת טובה ויעילה יותר בין המטופל וסביבתו. המטופל לומד לייעל את קשריו הבין אישיים ולאזן את תגובותיו, לשלוט בהתנהגותו ולהפחית התנהגות הפוגעת בו ואף נדרש לתרגל את הנלמד.

טיפול דיאלקטי התנהגותי DBT תמונה

שמירה על קשר רציף במהלך טיפול DBT

כחלק מהטיפול הכולל, ישנו הסכם בין מטפלת DBT ובין המטופל, וברגעי קושי הוא מוזמן ליצור איתה קשר כדי למנוע מצבים של פגיעה עצמית. כיוון שהפרעת אישיות גבולית מלווה לעיתים במשברים, יש אפשרות לקשר טלפוני עם המטפל במצבי חירום, כשהמטופל עומד בפני קושי גדול.

במקביל, יש חשיבות גדולה לרציפות הטיפול הפרטני והקבוצתי כדי להגיע לתוצאות, אף על פי שמדובר בתהליך שאורך כשנה.

מה ההבדל בין CBT ל-DBT?

שיטת CBT ושיטת DBT הן חלק מגישות טיפול העוסקות במתן כלים יישומיים ופרקטיים המיועדים לשינוי התנהגותי ולא בניתוח מערכות יחסים מן העבר, אירועים או חוויות והשפעתם על ההווה.

השיטות נבדלות בקהל היעד, כאשר טיפול CBT מיועד למטופלים בכל גיל המאובחנים עם הפרעות חרדה, הפרעות אכילה, דיכאון, התמכרויות ועוד, וטיפול DBT מיועד לטיפול בבני נוער ובמבוגרים הסובלים מהפרעה בוויסות רגשי, הפרעת אישיות גבולית והתנהגות אובדנית. שתי השיטות כוללות מתן כלים ותרגול שלהם כדי להביא לשינוי מחשבתי והתנהגותי ושתיהן נחשבות לטיפולים קצרי מועד וממוקדים.