טיפול קצר מועד

חיפשת מידע והמלצות על טיפול ממוקד מבוסס פתרונות?
הגעת למדריך הנכון.

טיפול קצר מועד איור

למי יכול להתאים טיפול קצר מועד?

לרוב הטיפולים הפסיכולוגיים יש הילה של מסע ארוך אל תוך נבכי העבר, חקירה מעמיקה אשר אורכת שנים עד להשגת שינוי משמעותי, פתרון הבעיות ושיפור באיכות החיים. ייתכן שהסיבה לחשיבה זו היא הפסיכולוגיה הקלאסית שבה אדם נמצא בטיפול במשך שנים. בעשרות השנים האחרונות התפתחו שיטות חדשות, ממוקדות יותר וקצרות מועד אשר מכוונות להשגת שינוי המתמקד בבעיה ספציפית.

אם ננסה לשלב בכך דימוי, ניתן להשוות טיפול ממוקד לפנייה לרופא שיניים על רקע של כאב בשיניים. הכאב מציק מאוד, גורם סבל רב ואינו נותן מנוח, ובטיפול קצר ניתן לשנות את ההרגשה ולפתור את הבעיה. טיפול קצר מועד ממוקד פתרון נועד לפתור בעיה – היא יכולה להיות הפרעות רגשיות כמו חרדה חברתית, פוביה, דיכאון, משברים ובעיות חיים או כל בעיה שמפריעה לתפקודו של האדם.

הטיפול הקלאסי לעומת טיפול דינמי קצר מועד

זיגמונד פרויד, אבי הפסיכואנליזה, טען שכדי לפתור את הסבל של מטופל וליצור שינוי משמעותי בחייו יש צורך בתהליך ארוך וממושך, אשר חוזר לאחור, לילדותו ולמהלך חייו במטרה למצוא את הקונפליקטים והבעיות הלא פתורות המשפיעות עליו בהווה. טיפולים אלה היו ארוכים ונמשכו מספר שנים. מאז התפתחו שיטות חדשות המתאימות יותר לרוח הזמן וגם משך הזמן התקצר.

לא תמיד ניתן לקצר תהליכים ויש מקרים שבהם לזמן העיכול ולתהליך ההפנמה יש צורך בתקופה ממושכת. עם זאת, ישנן בעיות שבהן ניתן לסייע על ידי טיפול דינמי קצר מועד המתמקד בבעיה ספציפית ומבוסס פתרונות. זהו טיפול פסיכולוגי קצר מועד אשר מאפשר לקצר את הזמן, אך תלוי בקשיים עמם מתמודד המטופל, בגילו, באופיו ובקשר עם המטפל.

מנגישים את תהליך הטיפול בעזרת פסיכותרפיה ממוקדת

בשגרה עמוסה ובחיים המורכבים של העידן הנוכחי לפעמים טיפול פסיכולוגי יכול להישמע כמו מאמץ קשה שיגזול זמן רב ואנרגיה ויכול למנוע מהאדם הזקוק לכך להגיע. אנו חיים בתקופה שבה כל התהליכים מתקצרים, וכשמדובר על בעיה ספציפית ולא על קשיים מרובים, פסיכותרפיה ממוקדת יכולה להיות התשובה שתגרום לאנשים הסובלים להגיע לטיפול.

היתרונות של טיפול קצר מועד הם ביכולת להשיג תוצאות בזמן קצר יחסית, תוך התמקדות בבעיה ספציפית, חיסכון בעלויות של הטיפול ונגישות גדולה יותר לאנשים רבים.

החיסרון של טיפול קצר מועד הוא ביכולת שלו להתמקד בבעיה ספציפית ולא להתפרס על פני מגוון בעיות. כאשר יש צורך בנבירה לרבדים עמוקים כדי לאתר את הקשיים הנפשיים, ייתכן שצריך יותר זמן. חיסרון נוסף הוא בכך שכיוון שתקופת הטיפול קצרה יש צורך בשיתוף פעולה של המטופל כדי שניתן יהיה להתקדם.

קיצור תולדות הטיפול קצר המועד מבוסס הפתרונות

מאז שנות ה־50 התפתחה והתפשטה שיטת הפסיכותרפיה הקוגניטיבית התנהגותית (CBT) אשר הביאה להתבססות השיטה המקוצרת. טיפולי פסיכותרפיה קצרת מועד אלה נועדו מלכתחילה להיות ממוקדים בבעיה ספציפית, ולאור יעילותם בקרב מטופלים ובמחקר בתחום החלו להתפתח גישות טיפול נוספות תחומות בזמן.

היום יש שיטות טיפול רבות המציעות טיפולים קצרי מועד, בהם גם טיפול דינמי. גישות טיפול אלה מתבססות על היכולת של המטפל להגדיר את הבעיה, להעביר את המאפיינים שלה למטופל, להתמקד ולמקד את המטופל כדי להצליח ליצור שינוי בזמן קצר. בין הפגישות, המטופל נדרש לתרגל כלים ועקרונות שעלו בפגישות כדי להצליח להתקדם. באופן זה ניתן בהדרגה להתמודד עם קשיים ביום־יום השגרתי של המטופל.

כדי ליישם בהצלחה טיפול קצר מועד נדרשת בדרך כלל רמת תובנה גבוהה של המטופל, יכולת לשתף ולהיחשף בפני המטפל יחד עם רצון לייצר שינוי בחייו. שיטות אלה פחות מתאימות לאנשים הסובלים מהפרעות אישיות קשות.

טיפול קצר מועד תמונה

המודלים המרכזיים של טיפולים קצרי מועד

ישנם היום מודלים רבים העושים שימוש במסגרת טיפולית קצרת מועד. הנה המרכזיים שבהם:

פסיכותרפיה דינמית קצרת מועד – מבוססת על העומק של הרבדים בנפש האדם ועל הצורך לחקור אותם, להכיר בהם ולאתר את מקור ההשפעה שלהם על הנפש. כדי שטיפול כזה יצליח להיות ממוקד וקצר, המטופל צריך להיות מוכן לשתף פעולה ולהתמודד עם התחושות הקשות שהטיפול יכול לעורר. טיפול דינמי קצר מועד נמשך בדרך כלל בין 8 ל־30 פגישות, כאשר מראש המטפל והמטופל בוחרים להתמקד בקושי מרכזי אחד שבו הכי חשוב לטפל.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) – מניח שהמצוקה הנפשית נובעת מדפוסי חשיבה לא יעילים ולפעמים לא רציונליים, יחד עם התנהגויות שאינן מסתגלות ואינן מקדמות לאורך החיים. כדי לשנות את התגובה הבעייתית, פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית משתמשת באיתור, הבנה והחלפה של אותם דפוסים בעייתיים בחשיבה והתייחסות חיוביות יותר יחד עם תרגול התנהגותי מסתגל.

טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) – מיועד להיות קצר מועד ופותח במקור עבור אנשים שלא הגיבו טוב מספיק לטיפולים אחרים ובעיקר כטיפול יעיל להפרעת אישיות גבולית. שיטת טיפול DBT מתאימה לאנשים המתמודדים עם קשיי ויסות רגשי, למשל: רגישות יתר, התקפי זעם, פגיעה עצמית, אימפולסיביות, התקפי חרדה, דיכאון ועוד.

חשיפה ממושכת (PE) – שיטה לטיפול בטראומה, המבוססת על חשיפה שיטתית ומבוקרת לאירועים ולגורמים הקשורים לטראומה או מזכירים אותה. המטרה של טיפול בחשיפה היא לסייע למטופל להתמודד עם הרגשות המתעוררים ביחס לגירויים השונים ולפתח עמידות ותחושת מסוגלות ושליטה.

פסיכותרפיה בין אישית (IPT) – מתמקדת בטיפול בדיכאון קליני ובהפרעות נוספות, כשההבנה היא שהמצוקה נובעת מאינטראקציות חברתיות ומערכות יחסים. הטיפול מתמקד בשיפור איכות חייו של המטופל על ידי העלאת התפקוד החברתי ושיפור יחסיו עם הקרובים לו.

הקהיה ועיבוד מחדש באמצעות תנועות עיניים (EMDR) – שיטה לטיפול בהפרעות הנובעות מטראומה וחרדה באמצעות עיבוד של הזיכרונות הקשים תוך כדי תנועות עיניים הדומות לתנועות בעת חלימה, המופעלות על ידי מכשיר.

מידע נוסף בנושא טיפול קצר מועד שיכול לעניין אותך